Szczecin sercem europejskiej debaty morskiej

W dniach 15–16 maja 2025 roku Szczecin stał się miejscem kluczowych rozmów o przyszłości gospodarki morskiej w Europie. To właśnie tu odbyła się 11. edycja Międzynarodowego Kongresu Morskiego, który – po rocznej przerwie – powrócił z dynamicznym programem, przyciągając przedstawicieli władz krajowych i europejskich, samorządów, świata nauki oraz sektora morskiego z całego kontynentu.

W ramach wydarzenia zorganizowano również spotkanie ministrów ds. morskich z UE i EFTA, wpisujące się w polską prezydencję w Radzie UE.

Nowe otwarcie dla polskiej gospodarki morskiej

Premier Donald Tusk, otwierając Kongres, zaprezentował program „Polskie Morze”, zakładający m.in. potrojenie przeładunków w portach do 2030 roku, wzmocnienie krajowego przemysłu stoczniowego, repolonizację sektora oraz powrót polskiej bandery na statki rodzimych armatorów. W symboliczny sposób podkreślił to gest przekazania flagi RP wiceministrowi Arkadiuszowi Marchewce.

Premier zapowiedział także budowę nowych promów i żaglowca szkoleniowego oraz przedstawił inicjatywę „Warta Bałtycka” – plan działań na rzecz bezpieczeństwa i ochrony wód Bałtyku przy współpracy państw NATO.

Kierunek: nowoczesna infrastruktura i większe wsparcie

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak ogłosił realizację strategicznych inwestycji, takich jak budowa zachodniej obwodnicy Szczecina z tunelem pod Odrą („Zośka”), modernizacja Nadodrzanki oraz rozbudowa dróg S3, S6 i S10. Wszystko to ma poprawić dostęp do portów i wzmocnić pozycję Polski na mapie europejskiego transportu.

Wiceszef resortu infrastruktury zapowiedział także program wsparcia dla budowy promów o wartości 1,3 mld zł oraz inwestycje w Stocznię Wulkan i MSR Gryfia – w tym nowe hale, dok i park maszynowy. Przedstawiono też pierwsze projekty ustaw, m.in. o ulgach podatkowych i ubezpieczeniowych dla armatorów i marynarzy, wspierające powrót polskiej bandery.

Szczecin centrum morskiego dialogu

Jednym z efektów spotkania unijnych ministrów było przyjęcie Deklaracji Szczecińskiej – apelu o stworzenie Strategii Przemysłu Morskiego UE. W ciągu dwóch dni Kongresu odbyło się 15 paneli eksperckich poświęconych tematom portów, żeglugi, zielonej gospodarki, transportu multimodalnego i offshore.

Minister Dariusz Klimczak ponadto określił Szczecin mianem „morskiej stolicy Europy” – co doskonale oddaje rangę wydarzenia. Premier Donald Tusk zaznaczył, że wraz ze Świnoujściem miasto stanie się głównym ośrodkiem krajowej gospodarki morskiej. Kongres pokazał, że Szczecin odgrywa coraz większą rolę w europejskim systemie transportowym, logistycznym i bezpieczeństwa morskiego, a sama konferencja była jednym z najważniejszych wydarzeń branżowych w Europie.